Wie kommt man in Indien am schnellsten von A nach B? Sicher nicht indem man sich auf die einheimische Informationsvermittlung verlässt. Will man dies schaffen, muss man sich der Sache selber annehmen und einen Rafi dabei haben, der die Karte akribisch studiert. So kann es eben vorkommen, dass man sich – statt für den direkten Bus von Jaipur nach Agra, der erst in 2 Stunden abfahren würde – für einen anderen Bus bis Bharatpur entscheidet, um von dort auf eine lokale Verbindung umzusteigen, die 2 Stunden und einige Rupien dazu zu sparen und schnell(er) am Ziel anzukommen. Ok, zugegebenermassen ist Agra nicht unbedingt ein Ziel, an dem man schneller ankommen möchte. Dieses Kriterium ist eher beim Verlassen der Stadt anzuwenden: so schnell wie möglich hier raus. Wieso? Na ja, abgesehen von der Tatsache, dass Agra die Heimatstadt des Taj Mahals ist, ist sie auch auf anderen Ebenen eine Stadt der Superlative: Dreck, Gestank, Verkehr, usw. Sagen wir mal so: es ist die Stadt, in der Ziegen Motorrad fahren, Kühe als Verkehrsmittel neben Velos und Scooters am Ladeneingang parkiert sind, der Abfall einen zu einem Sportler macht, da man sich auf der Strasse immer wie ein Hürdenläufer vorkommt, der über Müllberge springen muss und zu guter Letzt, die Stadt in der man verhältnismässig viel zu viel Geld ausgibt um ein Denkmal zu sehen, das nicht einmal indisch, sondern mogul (arabisch) ist (wie übrigens alles, was schön und noch erhalten ist in Indien!) Hier einige Fotos unseres kurzen Aufenthaltes hier:
Was allerdings interessant war, waren die Gespräche mit unserem Gastgeber. Dieser klärte uns über die indische Existenzialphilosophie auf und trug somit mit seinem Teilchen zum Indien-Puzzle bei, ein Puzzle, das langsam aber sicher zusammenwächst und uns eines bestätigt: Indien ist ein Chaos! Dies waren nämlich die Worte unseres Gastgebers: Indiens Existentialmuster lässt sich von der Idee des Chaos leiten und formen: man kann im Leben nichts voraussagen, man weiss nie was passiert (siehe Beitrag Kochi) und man versucht gar nicht erst eine gewisse Struktur ins Leben einzubringen, da diese unnötig sei. Deswegen weiss niemand beispielsweise wo, wann und ob überhaupt ein Bus fährt: Information ist unnötig, wieso muss ich das im Voraus wissen, ich gehe einfach dorthin und lass mich überraschen… vielleicht werde ich ja von einer galoppierenden Kuh unterwegs überfahren und brauche gar keinen Bus mehr, vielleicht überfährt der Buschauffeur eine Kuh und kann den Fahrplan ja gar nicht mehr einhalten… also würde alle Information nichts nützen. Einfach dort sein, einfach den Augenblick so nehmen, wie er kommt und geniessen … oder auch nicht. Egal, alles ist egal, man ist in Indien! Und wenn wir schon dabei sind: auf meine Frage, wieso sämtliche Denkmäler und Ruinen, die erhalten sind, eigentlich arabischer und nicht indischer Herkunft seien und wo sich die kulturelle Hinterlassenschaft der einheimischen Bevölkerung vor der Ankunft der Mogulen befinden würde, erhielt ich folgende Antwort: der Chaos-Idee entsprechend ist ebenfalls die Identitäts- und Besitzlosigkeit: nichts ist indisch und alles gehört der Welt. Im Gegensatz kann man ebenfalls behaupten, dass alles indisch ist wenn es der Welt gehört. So fanden wir nämlich heraus, dass Shakespeare eigentlich Inder war und Romeo und Julia eigentlich ursprünglich barfuss liefen und Bollywood Lieder sangen. 🙂
Unsere Lieben, nur noch einen Beitrag und dann habt ihr es geschafft: ihr habt Indien überlebt! Genauso wie wir es überlebten, mit der unreserved class, der nicht reservierten Klasse (billiger geht es nicht) mit dem Zug zurück nach Delhi zu reisen. Klar erhofften wir uns Hühner, Schweine und Kartonschachtel im Abteil, Ellenbögen im Gesicht, Leute die uns auf den Füssen stehen und kaum Atemluft um nämlich ein echtes Indien-Zugerlebnis a la Bollywood zu haben. Leider blieben uns einige Aspekte davon erspart… allein der 1,5 m Sprung vom langsam fahrenden Zug auf den Schotter des nicht existierenden Perrons (weil sie die Weichen nicht entsprechen schalten wollten und der Zug auf dem mittleren Gleis fahren wollte, während lediglich die 2 Seitengleise über ein Perron verfügten) durften wir bei der Ankunft in Delhi in vollen Zügen geniessen. 🙂
Cum ajungi in India cel mai rapid de la A la B? Sigur nu bazandu-te pe ajutorul localnicilor sau pe informatiile pe care le-ai putea primi de la acestia. Daca vrei sa iti reuseasca figura, trebuie sa iei problema in propriile maini si sa ai un Rafi la indemana care a studiat harta pe indelete. Asa se poate intampla spre exemplu ca in autogara te decizi sa nu astepti dupa autobuzul direct spre Agra care pleaca abia in 2 ore, ci urci intr-un autobuz spre Bharatpur, de acolo iei o alta legatura locala spre Agra, economisesti 2 ore si cateva rupii si ajungi (mai) repede la destinatie. Ok, nu ca Agra ar fi o destinatie la care ai vrea sa ajungi mai repede, acest criteriu este aplicabil mai degraba la plecare: cat mai repede posibil! De ce? Hmmm, in afara de faptul ca Agra este patria Taj-Mahal-ului este un oras al superlativelor si in alte privinte precum putoarea, murdaria, traficul, etc. Pe scurt: este orasul in care caprele se plimba cu motocicleta, in care vacile sunt parcate in fata magazinelor in rand cu alte mijloace de transport precum biciclete, motociclete, etc., orasul in care vrand nevrand devii sportiv din moment ce pe strada ai de sarit peste munti de gunoaie ca si atletii peste obstacole si nu in cele din urma orasul in care te usurezi de ceva bani pentru a vedea un monument care nici macar nu este indian ci mogul (arab) – precum toate lucrurile frumoase din India de altfel. Iata cateva poze ale scurtei noastre vizite aici:
Foarte interesante au fost insa discutiile cu gazda noastra. Acesta ne-a luminat intr-o oarecare masura cu privire la filosofia existentiala indiana, contribuind astfel cu particica sa la puzzle-ul Indiei care incetul cu incetul incepe sa prinda forma si sa ne confirme ceea ce am afirmat de la inceput: India este un haos general. Acestea au si fost cuvintele gazdei noastre: modelul social-existential al indienilor se lasa guvernat de ideea haosului: in viata nu se poate anticipa nimic, nu se pot face previziuni, niciodata nu stii ce se intampla (vezi postarea Kochi), orice incercare de a introduce un anumit grad de structura in existenta fiind astfel inutila. De aceea spre exemplu nimeni nu stie unde, cand si daca pleaca autobuzul: informatia nu este un concept necesar. De ce trebuie sa stiu toate acestea inainte? Ma duc pur si simplu acolo si vad ce se intampla… poate ma calca o vaca in galop in drum spre autobuz si nici nu mai am nevoie de el, poate calca soferul autobuzului o vaca si nu poate respecta orarul… vedeti ca informatia ar fi inutila? Pur si simplu mers acolo si luat momentul asa cum vine, savurandu-l sau nu, nu conteaza, nimic nu conteaza, suntem in India. La intrebarea mea, de ce toate monumentele, ramasitele arheologice si locurile frumoase pe care le-am vazut sunt de origine mogula si nu indiana si unde sunt ramasitele culturale ale populatiei bastinase, ale indienilor inainte de venirea mogulilor, mi s-a raspuns in felul urmator: in paralel cu ideea de haos exista si ideea de lipsa de identitate si de posesie: nimic nu este indian, totul apartine intregii lumi. In acelasi fel totul apartinand intregii lumi, totul este si indian. Astfel am aflat ca Shakespeare spre exemplu a fost indian si Romeo si Julieta s-au perindat desculti prin gradini cantand melodii bollywood. 🙂
Dragii nostri, mai o postare si ati reusit: ati supravietuit Indiei! Asa cum am supravietuit si noi dupa calatoria cu trenul in clasa nerezervata (mai ieftin de atat nu se poate) inapoi spre Delhi. Bineinteles ca am sperat la un compartiment plin de pui, porci, gaini si alte cele, la coate in fata, oameni standu-ne pe picioare si lipsa de aer pentru a avea o experienta autentica de tren indian precum in filme, insa din pacate anumite aspecte au ramas necunoscute. Singurul lucru de care ne-am putut bucura la maxim a fost saritura de 1,5 m inaltime din trenul in miscare pe pietrisul peronului inexistent in gara din Delhi (pentru ca trenul nu a schimbat macazul si a preferat sa intre pe linia din mijloc in timp ce doar cele de la margine aveau un peron normal). 🙂































